Reisverslag peru

Clea en Francis Demoustier
o.l.v. Marcus en Yvonne De Vos
Paaszondag 20 april 2003
Na een gastvrije ontvangst met overnachting hij zus Betty en schoonbroer Jan in Brasschaat, werden we gewekt om 5 uur 's morgens. Met taxivervoer, waarbij ook Yvonne en Marcus opgehaald werden, rijden we vlot naar Zaventem. In de wachtende rij voor inscheping zagen we al vlug Amand en Yvonne Buytaert en Egide en Christiane Langhendries. Rond 8 uur stegen we op naar Madrid voor een tussenlanding en om 11 uur vlogen we met Iberia naar Lima om er na een lange vlucht van ca 12 uren aan te komen. Nu moesten we onze uurwerken afstellen op plaatselijke tijd -7 uren. Bij aankomst werden we opgewacht door een lieve gids, Nelida van Aventura Latino Americana ( het plaatselijke reisbureau). Eerst onderweg nog wat flessen water gekocht om in Hotel Sole de Oro 5* in wijk Miraflores onze intrek te nemen. Eerste, maar niet laatste kennismaking met gratis aangeboden Pisco Sour. Dan maar vlug dodo in niet zo goed verlichte, maar ruime kamer. MAANDAG 21 april 2003 - LIMA
Na een lekker en uitgebreid ontbijt met veel fruit, bezoeken we met Nelida de kathedraal en het klooster van St Franciscus. In de stad lekker geluncht met wijn door Jan getrakteerd. Lima is een prachtige stad en we hadden geluk met het mooie, zonnige weer. 's Namiddags met busje naar de vallei van Pachacamac, aan zee gelegen met zicht op de Pan-American (de befaamde snelweg die heel de Westkust van Zuid-America doorkruist!). We bezochten er de ruïnes in adobe en ontdekten er de overblijfselen van het klooster, waar vrouwen opgeleid werden tot priesteres of tot echtgenote van rijke Inca's. Als afsluiter was er het zeer interessante bezoek aan het Goudmuseum. Hier kreeg ik de smaak te pakken voor mooie oorbellen met Tumi-afbeelding. Na aankomst in het hotel zijn we nog op zoek gegaan naar het restaurant: Civech Beta. Het was toch niet zo lekker. Bij thuiskomst vlug dodo. DINSDAG 22 april 2003 LIMA – PARACAS
Vertrek om 7.30 uur met gewone bus naar het busstation om met een mooie lijnbus van Royal Ormeno naar Paracas te rijden. We hadden heel vooraan onze zitplaatsen in deze dubbeldekker en kregen er zelfs een lunchpakketje en drank. Na 3u30' rijden tot Pisco, stopte deze lijnbus aan het mooie hotel Paracas 3*, gelegen aan de Stille Oceaan. Na het onvermijdelijke invullen van papieren en afgeven van reispassen, werd ons een bungalow toegewezen. Deze waren verspreid over de verschillende tuinen, vol met kleurige bloemen. Er waren 2 zwembaden, die al vlug uitgeprobeerd werden. Ook werd er even in de Pacific gezwommen. Maar stinken dat het daar doet! Oorzaak waren de wieren en resten van de vis die in zee gedropt werden. We hebben in het restaurant onder de bomen fijn geluncht en konden 's avonds genieten van een prachtige zonsondergang. De "Happy hour" met alweer Pisco-Sour heeft ons heel gezellig samengebracht met wilde verhalen, verteld door onze koloniale medereizigers. WOENSDAG 23 april 2003 BALLESTAS en NAZCA
Vroeg ontbijt voor het bootbezoek aan de Ballestas eilanden. Bij aankomst werd er van alle kanten ons een hoed opgedrongen. We moesten nog wel een uur wachten op de officiële toelating om te vertrekken. Een Nederlandse gids uit Curaçao zou ons begeleiden. Het werd een boeiende tocht van ca 4 uur. Vanuit de boot hadden we zicht op de Candelabro, een reusachtige en schitterende kandelaar, die door de Paracas in de rotsen werd gegrift. Deze zou 200 meter hoog en 60 meter breed zijn. In de speedboot ging het verder naar de Ballestas eilanden, die overbevolkt waren met duizenden en duizenden zeeleeuwen, pinguïns, stormvogels, aalscholvers, pelikanen en Jan van Genten, die allen de befaamde vogelmest-guano produceren. Deze afzettingen waren al bij de' Inca's bekend, die ze ook al exploiteerden. Na deze boeiende tocht, besloten we in een restaurantje, met uitzicht op zee, te lunchen. Bij aankomst in het hotel stond ons autobusje klaar om te vertrekken naar Nazca. Onderweg hebben we nog een authentieke Pisco-distillerie bezocht en er zelfs verschillende geproefd. Primitief was het wel! We hebben er zelfs een fles durven kopen met het etiket: Bodega Lazo-Madurado en pipa de oble! Via een woestijnachtig landschap van zand, duinen en palmbomen, kwamen we in Nazca: het was al donker (altijd al om 6 uur 's avonds!) en via een kronkelende weg met enorme putten, belandden we in de prachtige Hacienda Cantayo 5*. Onze slaapkamer met hemelbed was immens groot. Na vlug even ons te verfrissen gingen we naar Nazca. In restaurant Allegria konden we genieten van een volledig menu (met Pisco Sour) voor 13 soles! De hele avond was er Peruaanse life-muziek. Met het busje werden we terug op de hobbelige weg naar onze haciënda gebracht. DONDERDAG 24 april 2003 - NAZCA LINES
Lang kunnen uitslapen en na een heerlijk opgediend ontbijt, maken we een wandeling in de mooie haciënda. De emoes en lama vergezellen ons op dit uitgestrekte domein. Onze gids, Andres, komt ons halen voor de uitstap naar Chauchilla uit de pre-Incatijd. In de 12 blootgelegde rechthoekige graven, zie je nog skeletten en menselijk beenderen. De mummies, met soms haren van 3 meter lang zitten er allen in foetus houding. Onderweg bezoeken we ook een Nazca-pottenbakkerij en een zeer primitieve, nog steeds werkende goudwinning. We gaan terug naar Nazca om te lunchen in restaurant Toto. Om 15 uur moeten we op bet vliegveldje zijn voor de befaamde Nazca-vlucht. We werden in 3 groepen ingedeeld. Jan, Francis en ik bijten de spits af en vliegen in een Cessna om deze raadselachtige figuren te bewonderen. We herkennen duidelijk een aap, een walvis en de fregatvogel. Nadat iedereen uitgewuifd en terug goed en wel op aarde is, gaan we terug naar onze poepchieke Hacienda. We hebben het aangedurfd om hier te souperen en het was héél lekker en zelfs niet te duur. VRIJDAG 25 april 2003 van NAZCA naar AREQUIPA
We nemen vroeg het ontbijt en vertrekken om 7.30u voor een lange busrit naar Arequipa. We rijden langs de zee met prachtige landschappen. Soms zijn we héél hoog tussen de rotsen en dan weer op zeeniveau. Onderweg wordt er toch even gestopt om ons in de luren te laten leggen met een speciaal toeristenmenu. Via een maanlandschap en hoge bergen komen we aan in Arequipa en met wat zoeken belanden we in het hotel Cabildo 4* Sommigen zijn te moe om te eten. ZATERDAG 26 april 2003 BEZOEK AREQUIPA
Om 9 uur vertrek met gids Mariano om een bezoek te brengen aan een hoogtevlakte met zicht op verschillende planten- en boomsoorten. En hier is het gebeurd! Yvonne en ik werden gebeten aan benen en armen door minuscule, kleine vliegjes. Naderhand heb ik vernomen dat deze plaag in het Quetchua betekent:"Die zelfs de poema's doet wenen!" Nu stevenen we af naar het Catalina klooster. Hier mogen alleen vrouwelijke gidsen ons begeleiden. Het is een stad in een stad met straten, pleintjes en overdekte wandelgangen. Oorspronkelijk was dit een soort van begijnhof waaraan de rijke Spaanse families één van hun dochters toevertrouwden. Sommigen hadden zelfs tot 4 dienstmeisjes. In de kleine straatjes, vernoemd naar Spaanse steden, ziet men de okerrode huisjes, afgewisseld met blauwe en oranje muren. Met Mariano deze keer, gingen we naar het museum, waar we een blik konden werpen op "la Momia Juanita" het mensenoffer, dat intact werd gevonden in 1995 bij de vulkaan Ampato, op een hoogte van 6380 meter. Vermoed wordt dat dit mooie veertienjarige meisje 530 jaar lang in het ijs op de vulkaan doorgebracht. Nu wandelen we naar de mooie Plaza de Armas en gaan lunchen in "El sol de Mayo", We kijken allen toe hoe Marcus zijn cavia (een soort rat) verorbert! Met een goedkope taxi ( 3 soles) gaan we even naar het hotel en keren terug om onze koopwoede bot te vieren voor Alpaca pull-overs en sjaals.Onze reisgenoten vinden we braaf terug in de mooie kathedraal van Arequipa, waar we een korte misviering bijwoonden. Bij aankomst in het hotel, nog maar eens een Pisco-Sour geproefd, en op tijd ( zoals altijd) gaan slapen. ZONDAG 27 april COLCA VALLEI
Vroeg vertrek met een betere autobus( Marcus weer geregeld!) op weg voor een lange trip. We nemen alleen het hoognodige mee voor één overnachting. Onderweg bevoorraden we ons met cocabladeren en een soort cocaïne (drug?). Onderweg moeten we lang wachten omdat er in de rotsen gedynamiteerd wordt voor een betere (??) onverharde weg. We doen er 7 uur op voor slechts 104 km. Ook de grote hoogte speelt ons parten! De aankomst in de Colca Lodge (3*) is overweldigend. Alles is in gesjorde bamboe. Hijgend en puffend (de grote hoogte nl.) gaan we naar onze kamers. Ik ga nog met Amand en Yvonne naar de vulkanische, zeer hete zwempoel. Deze kleurt avondrood tussen de onherbergzame en besneeuwde bergtoppen. Na een lekker avondmaal, in typische buffetvorm: ( zelfs met wijn,!!) gaan we doodmoe naar onze bungalow. MAANDAG 28 april 2003 CRUZ del CONDOR.
We ontbijten om 5 uur om er zeker van te zijn tijdig in de Colca cañon aan te komen voor de condors. We hebben geluk. Meer dan 9 condors duiken in en over de cañon en vliegen sierlijk over ons heen. Op voorstel van Mariano gaan we een stukje te voet om de ontelbare hectaren terrassen zo harmonieus aangelegd, te kunnen bewonderen. Deze zijn nog duizend jaar voor de Inca's gebouwd. Om 7 uur stoppen we aan een klein kerkje waar de mama's en kindjes, mooi uitgedost ons opwachten niet hun lama's en alpaca’s voor een foto in ruil voor shampoo en bonbons. we rijden naar het dorpje Chivay met een typische markt en kopen er brood, fruit en natuurlijk veel water. Onderweg zijn er verschillende plasstops. Oorzaak is de Diamox, die we al enkele dagen innemen om de grote hoogte te overwinnen. Rond 17 uur belanden we terug in Arequipa in ons vertrouwd hotel El Cabildo, waar we onze bagage achtergelaten hadden. Nu kunnen de Internetters nog vlug aan de slag om nieuws naar thuisfront te sturen. DINSDAG 29 april 2003 PUNO
We profiteren van de aangekondigde staking om in de voormiddag nog een bijkomend bezoek te brengen aan het Monasterio de la Recoleta, met pre-Columbiaanse kunstwerken. Ook hebben we in speciale audiëntie de bibliotheek met 30.000 volumes kunnen bewonderen. Met een taxi terug naar het centrum, waar Jan naar de kapper wou. We hebben hem in goede en mooie handen achtergelaten, nadat we hem veel sterkte toegewenst hadden. Afspraak was in een shopping center, waar er alweer kon gemaild worden. Op verzoek van Francis zijn we op de Plaza de Armas gaan lunchen. Met zijn dubbele rij zuilengangen behoort deze tot de mooiste van het land, met hun palmbomen, fonteinen en veel duiven. Met het life-concert van Peruaanse muzikanten, waarvan we trouwens allemaal 1cd gekocht hebben, en met het uitzicht op deze mooie plaats, hadden we een allerlaatste positieve indruk van het mooie Arequipa. Nu vlug naar het hotel, waar het busje ons stond op te wachten voor het vertrek naar Puno. Door de staking van Puno, waren de wegen gebarricadeerd met rotsstenen en moest onze buschauffeur soms een echte gymkhana uitvoeren om uiteindelijk, laat in de avond, het hotel Colon Inn 3* in Puno te bereiken. WOENSDAG 30 april 2003 BOLIVIE via COPACOBANA naar LA PAZ
We vertrekken om 8 uur met andere bus naar Copacabana, met onderweg een uniek uitzicht op het Titicaca-meer, omzoomd door sneeuwbergen. Aan de grens van Peru-Bolivië, wisselen we Dollars in Colombiaanse Peso's. In Copacobana krijgen we in een restaurantje een volledig menu voor 10 Bs (60 BEF). We bezoeken er de kathedraal, die ons aan Lourdes doet denken. De Christusfiguur wordt met bloeduitstortingen en sijpelende wonden voorgesteld. We verkorten onze rit naar La Paz, door een overzetboot te nemen voor bus en passagiers op het Titicaca-meer. We bereiken de hoogste hoofdstad van de wereld (3.000-4.100m) die ingebed ligt in een gigantische cañon. De stad met 1.293.000 inwoners, wordt omring door honderden besneeuwde bergtoppen. We worden in Gran Hotel Paris 4*, verwelkomd met fruitsla en lekkere coca-thee. Het is een zeer luxueus hotel, dat records breekt wat de afmetingen van de kamers betreft. De ligging op de Plaza Murillo is fantastisch. Nu kunnen we onze bagage even uitpakken. DONDERDAG 1 mei 2003 LA PAZ
Vertrek met Boliviaanse gids Marie-Luz voor een bezoek aan de Maanvallei die op 12 km ligt van het centrum. Het water heeft de brokkelige rotswand van de cañon aangetast met honderden aardpijlers en hoge smalle punten tot gevolg. Gezien de grote hoogte meer dan 4.000 m hoogte was dit een inspannende wandeling. Nu ging het verder met de bus naar een prachtig panoramisch uitzicht over de stad en het hoogstgelegen voetbalstadion en de nabijgelegen bergketens. We bezoeken ook de koloniale wijk en gaan vervolgens naar het hotel, waar ons een zeer onaangenaam voorval wachtte. Terwijl enkele mensen binnen waren, is er een dief in de autobus gekomen, die er uitzag als een bediende van het hotel. Met enkele klopjes op de ramen van de autobus, werd onze aandacht afgeleid en was deze gast met een reiszak van Christiane en Egide er van door. Gelukkig waren er geen identiteitspapieren of veel geld in. Doch de inhoud was toch weer te veel om zo maar uit de bus te laten stelen. Spijtig!! Dat was voor ons allen nog maar eens een goede les om nog voorzichtiger te zijn. We zijn allen tegelijk te voet gaan eten. In een plaatselijk restaurantje kregen we een volledig menu voor 20 Bs. Enkelen vroegen een grote pint bier, want het was dorstig weer. Een toevallige, plaatselijke gast vond ons zo sympathiek en trakteerde heel het gezelschap met een dito pint. Oei, dat belooft voor deze nacht! Na een korte siësta in het hotel gaan we weer op stap, maar het is 1 mei en hier wordt dat ook gevierd, met een gevaarlijke betoging. Alle mooie winkels zijn gesloten. Dan maar onze laatste Bs omwisselen in de kleine toeristenshops. 's Avonds souperen we allen in het mooie Gran Hotel Paris. VRIJDAG 2 mei 2003 PUNO
Vertrek om 8 uur richting Puno met prachtig vergezicht op mooi besneeuwde bergen. Eerst is er nog het zeer interessante bezoek aan Tiwanaku. Een gesloten museum, zeer mooi ingericht in Polynesische stijl, met rechthoekige beelden. In openlucht zien we de beroemde Zonnepoort. We klimmen, hijgen en puffen nog tot op de top. Nu rijden we richting Peru. Aan de grens maken we een ware volksverhuizing mee en moeten we weer verschillende stempels krijgen in onze reispassen. We komen aan in Puno rond 17, in het Hotel Colon Inn 3*, waar we gelukkig deze keer niet de reispasformaliteiten moeten vervullen. ZATERDAG 3 mei 2003 TITICACA-meer
Om 7.45 uur vertrek met bus en onder begeleiding van Maria naar haven van Puno. Hier ligt voor ons een privé-boot die ons door met riet omgeven Titicacameer naar Taquile zal varen. Het is in het begin nogal koud en winderig. Al snel breekt de zon door en onze scheepsjongens voeren ons na ongeveer 3 uren naar het eiland. Ondertussen zijn ze zeer ijverig met het breien van een lange muts. Met 584 trappen bereiken we het dorpje helemaal op de top, op een hoogte van maar liefst 3950 meter. Op de Plaza de Armas worden de kinderen verwend met onze snoepjes, zeepjes en shampoos. Maria stelt voor om te eten in een nog hoger gelegen, typisch restaurantje. Voor het traditionele feest van het H.Kruis reppen we ons vlug naar de Plaza en zien daar de Taquile-bewoners in traditionele klederdracht uit het kerkje komen. Stilaan dalen we afwaarts, met een uniek uitzicht op het meer. Nu varen we richting Puno, met nog een tussenstop in Uros, een drijvend eiland in riet. Hier worden we verwelkomd met een rieten klein hangertje, in du hoop dat we er genoeg soles achterlaten om hun souveniertjes te kopen. Het doet zo wat Bokrijkachtig aan. Na deze boeiende boottocht, gaan we terug met autobus naar ons hotel. Moe en voldaan! ZONDAG 4 mei 2003 PUNO - CUSCO
Vertrek om 7 uur met het uitgestelde bezoek aan de graftorens van Sillustani. Op een hoogte van 4.000 m liggen de ronde torengraven (chullpas) in een schitterende omgeving boven het Umayomeer. Sommige torens zijn tot 12 meter hoog en behoren tot de Inca en pre-Incatijd. Naderhand bezoeken we de ruïnes van Raqchi. Het zijn de resten van de Viracocha tempel. Op 4.335 meter maken we even pauze en dalen af naar een mooi restaurantje in een binnenkoer. Voor 10 soles hebben we een heerlijk buffet in het gezelschap van lama's. We bezoeken nog een prachtig kleine kerk in Andahuyalillas, met een enorme rijkdom aan goud. Uiteindelijk komen we in Cusco aan bij valavond en met heel wat gemanoeuvreer belanden we in het mooie, koloniale hotel Picoaga 4*. We hebben een mooie, ruime kamer die uitgeeft op de patio. MAANDAG 5 mei 2003 CUSCO
Cusco, op 3.400 meter gelegen, wordt tot de mooiste streek van Zuid-Amerika genoemd. Om 9 uur gaan we op verkenning naar de 4 ruïnes. Saqsaywaman is prachtig gelegen. Van de steil oplopende weg heb je een adembenemend zicht op Cusco. Het is een Incavesting, erg beroemd om zijn steenblokken, die soms tientallen ton wegen en zo goed op elkaar aansluiten dat je er geen speld kan tussenkrijgen. Je komt werkelijk onder de indruk van die gigantische, zigzaggende muren te midden van het grote plein. Ook bezochten we de ruïnes van Puca-Pucara, Kenko en Tambomachy. ‘s Namiddag was er het stadsbezoek aan de reusachtige kathedraal en het historisch Regionaal museum, afgerond met een bezoek aan het Santo Domingo klooster en de vermaarde Incatempel. Het klooster werd gebouwd op de beroemdste plek van het Incarijk, op de zonnetempel die nog door Pachacutec gerestaureerd werd. Het goud, gevonden door de Spanjaarden, vertegenwoordigde een enorme rijkdom. Het werd geroofd, gesmolten en in staven naar Spanje verscheept. Niettegenstaande er een aardbeving was in 1950 en de meeste Spaanse gebouwen verwoest werden, bleven de Incamuren intact. In het restaurant, met uitzicht op de mooie daken van Cusco hebben we heerlijk gegeten. DINSDAG 6 mei 2003 CHINCHERO - OLLANTAYTAMBO
Vertrek om 7 uur naar de heilige vallei met als eerste tussenstop Chincheros. De weg loopt door fascinerende landschappen met een ingebedde vallei, een hoogvlakte en in de verte de besneeuwde bergtoppen. Chincheros, gelegen op een hoogte van 3.760 meter lijkt wel op een spaghettiwesternfilm van Sergio Leone. Het kerkje, dat al vlug door een ijverige koster opengemaakt werd is opgetrokken in koloniale stijl boven de steeds bewaarde Incamuren. Op het marktplein worden de Alpaca-sjaals verkocht voor 10 Soles. Enkele kilometers verder, slingert onze bus zich naar de sauna's van Maras. Een heksentoer. Net na een gevaarlijke bocht zijn we er. Het is een overweldigend zicht om deze 4.000 zoutbekkens te zien baden in het zonlicht. De oudste ervan werden al voor de Incatijd geëxploiteerd. We gaan langs deze sauna's te voet naar Urubamba, om er een flink verdiende pint te drinken in een mooie tuin. Na een goedkoper zelfbediening restaurantje gevonden te hebben, stevenen we af naar ons hotel Pakaritampa 3* in Ollantaytambo. De weg met rotsblokken overspoeld, moeten we te voet afleggen. Het begint zelfs te regenen! Toch beslissen we met goede moed de ruïnes te bezoeken. Maar o wee! We worden drijfnat, zelfs met onze regenjasjes. We besluiten het bezoek vroegtijdig te stoppen en gaan terug naar het mooie hotelletje. De vriendelijke uitbaters doen in de salon de open haard aan voor ons en de lieve Amand. Christiane en Egide helpen onze jasjes, truien en T-shirts te drogen. Egide trakteert ons met een Pisco-Sour en dat wordt nog enkele keren overgedaan. We souperen in het hotel en hopen op beter weer voor 's anderendaags. WOENSDAG 7 mei 2003 MACHU-PICCHU
Om 7 uur vertrek te voet naar het dichtbijgelegen stationnetje van Ollantaytambo, waar we met het speciale treintje naar Aguas Calientes zullen sporen. Ook hier hebben we de beste plaatsen vooraan en krijgen alweer een lunchpakketje en drank. We genieten van een adembenemend uitzicht en raken niet uitgekeken op de Urumbamba, (een machtige stroom met sterke stroomversnellingen) met hoge rotsblokken, tussen het hoge gebergte en het begin van het Amazonewoud. Bij aankomst gaan we met een plaatselijk autobusje steeds hoger de bergen in naar het uiteindelijke doel. MACHU-PICCHU!! Er is een dichte nevel die stilaan optrekt om ons dan het overweldigende spektakel van de Machu-Picchu te laten aanschouwen. Onze gids, Ricardo, vertelt ons dat de Amerikaanse archeoloog Bingham geheel toevallig Machu-Picchu ontdekte, terwijl hij op zoek was naar 2 andere schuilplaatsen, waar Manco Capac en zijn 2 zonen tot 1572 de Spanjaarden hadden weerstaan. Groot was zijn verwondering toen hij er Indianen aantrof die rustig de terrassen aan het bewerken waren, terwijl archeologen al eeuwen naar deze plaats op zoek waren. Machu-Picchu is zonder twijfel het meest spectaculaire pre-Columbiaanse monument van Zuid-Amerika, zowel door de omvang als door de fantastische ligging! We zijn dan ons bezoek gestart met het beklimmen van de site. De Inca's hebben de stad niet alleen uitgebreid en uitzonderlijk goed georganiseerd met garnizoenen, graanschuren, cultuurgewassen enz., maar elke handeling stond in het teken van de Grote Drie: Zon, Aarde en Water!! We zouden er nog uren kunnen doorbrengen, maar de tijd staat niet stil. Weer begaven we ons met het busje naar Aguas Calientes. Een heel typisch dorpje dat gebouwd is rond de treinsporen. Enkelen verkozen te eten in Hot Springs om dan nog wat alpaca-sjaals op de kop te kunnen tikken, in afwachting dat het treintje ons terugbrengt naar Ollantaytambo. In het hotel recupereren we onze bagage om naar onze autobus te gaan, die ons moe, maar overvoldaan naar Cusco brengt. DONDERDAG 8 mei 2003 CUSCO - PISAC
Ganse nacht weer jeuk gehad van die vreselijke kleine vliegjes. Dank aan Yvonne omdat ze me 's anderendaags het medicament Zyrtec bezorgt. We vertrekken om 8 uur naar Pisac! Dit is na Machu-Picchu de meest fascinerende Incaruïne. Met de bus gaan we tot heel boven om te voet via 4 sites naar beneden te wandelen. De golvende terrassen, aan de rand van de rivier zijn een streling voor het oog. Met een lekkere orange-juice, lessen we onze dorst en dan gaat het naar de befaamde markt van Pisac. Alles is hier te koop. De vrouwkes zijn in typische klederdracht en stallen alles uit op de grond. Fruit en groenten in overvloed! Ook hier worden er soles omgewisseld voor alpaca sjaals en bloesjes. We proeven een chichamorada drink en onderweg leert Ricardo ons de chicharone (vet van spek) te waarderen. 's Avonds gaan we in een plaatselijk restaurantje souperen. VRIJDAG 9 mei CUSCO
Dit wordt vandaag onze laatste uitstap met Ricardo. Hij belooft ons dat we niet te veel moeten klimmen. We bezoeken in Kouros een kleine werf in openlucht waar ze dakpannen in een ijltempo maken En na een bezoek aan een mooi klein kerkje, gaat het naar Tipon, dat hoog gelegen is aan een haciënda. Het is een prachtige site met veel waterbronnen en fonteinen. We keren terug naar ons hotel, waar we naast de deur gaan eten. Even een kleine siësta, want in de namiddag zijn we vrij om een laatste bezoek te brengen aan het mooie Cusco . We gaan naar de juwelenwinkel om de gouden Tumi-oorbellen te kopen. Dit is mijn geschenk voor Moederkesdag. Op de Plaza de Armas ligt het restaurant Bagdad. Met een drink van op het balkon genieten we van de prachtige zonsondergang. 's Avonds zijn we er opnieuw naar toe gegaan om te souperen en zo in schoonheid afscheid te neme van Cusco. ZATERDAG 10 mei CUSCO - LIMA
Om 4 uur (!!!) opgestaan; 4.30 uur ontbijt om op tijd te vertrekken naar de vlieghaven. We konden vlot inchecken, maar . door de nevel en het slecht zicht werd de vlucht telkens uitgesteld. Na 6 uur wachten konden we dan uiteindelijk via Arequipa naar Lima vliegen. Maar zij die dachten, dat onze zorgen voorbij waren, vergisten zich. Onze bagage was er niet hij. Dan maar in Lima gewacht, met bier, fruitsap en koffie, om onze verveling door te spoelen. Om 18 uur kwam het bevrijdende nieuws van onze echtgenoten en konden we met het busje en vriendelijke chauffeur naar het bekende Hotel Sole de Oro 5* in Miraflores gaan. Omdat het al laat was, besloten we in het restaurant van het hotel te souperen, want veel hadden we nog niet binnen. Maar de wet van Murphy was hier ook toepasselijk. Uren wachten, slechte bediening (Faulty Towers - achtig) en dan nog op de koop toe slechte vis, was ons deel. Dan maar vlug naar onze kingsize bedden voor een goede nachtrust. ZONDAG 11 mei 2003 - BEZOEK MUSEUM en TERUGKEER.
Om 8 uur ontbijt en worden we afgehaald door MM Guy + Carine Van Acker (eigenaars van het reisagentschap Aventura Latino Americana. Guy loodste ons feilloos en met enorm veel kennis en enthousiasme door het prachtig Nationaal Museum. Met zijn schitterende uitleg konden we onze hele reis terug in beeld brengen. Om 13 uur gingen we in het hotel onze bagage ophalen en werden we afgezet aan het strand van Miraflores. Met het uitzicht op de Stille Oceaan, hebben we hier heerlijk geluncht. Er ging zelfs een Pisco-Sour vooraf om Moederkesdag te vieren. Hierna was er nog een kort bezoek aan de Indiaanse markt die voor ons niet zoveel betekende. Dan ging het richting vlieghaven van Lima. Het inchecken met zeker 5 pascontroles, verliep chaotisch. We vertrokken om 19.50 uur. Na het eerste eetmaal hebben we de lange reis van 12 uur tot Madrid overbrugd met een Stilnoct. MAANDAG 12 mei 2003 TERUGKEER BELGIË
In Madrid heeft onze delegatie Marcus en Yvonne ( reisleiders en soms wel reislijders) hartelijk bedankt met een DVD over Machu Picchu. Na deze kleine tussenstop vlogen we dan met Iberia naar Brussel. Hier werden we opgewacht met het taxivervoer vanuit Brasschaat. Bij aankomst moesten we dan van onze lieve Zus nog een Belgisch soepje proeven en dan maar vlug met het Ka Kipling wagentje, richting Diepenbeek. Dankzij Marcus, Yvonne en de lieve reisgenoten, was dit de mooiste reis van ons leven. _____________________________________________________

Source: http://vossenhol.net23.net/Verslag%20Peru%20Clea/Peru2003VerslagClea.pdf

Pregnancy booklet part i

Part I: Prenatal Instructions and Information Office Visits . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Phone Calls . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Nutrition . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Leprosy

History of NLEP Leprosy is a chronic infectious disease caused by Mycobacterium leprae. It usually affects the skin and peripheral nerves, but has a wide range of clinical manifestations. The disease is characterized by long incubation period generally 5-7 years and is classified as paucibacillary or mulitbacillary, depending on the bacillary load. Leprosy is a leading cause of permanent p